Registreret Psykoterapeutuddannelse

17. januar 2025 starter næste hold på Psykoterapeutuddannelsen -

og der er stadig plads - skal du med? så skriv til kontor@stpt.dk  eller ring os på 70603021

Om uddannelsen
Godkendt eller Registreret?
Studiehåndbogen
Undervisningsdatoer
Om eksamen
Praktisk Information
Pris og betaling


Om uddannelsen

Linje orange

Efter 4 år bliver du Reg. Psykoterapeut

Uddannelsen tager 4 år, og byder på en blanding af 3-5 dages undervisning pr måned (excl. juli), selvstudie, selvpraktik og en masse skønne mennesker, som du kommer til at lære godt at kende.

Psykoterapiuddannelsen på Skolen For Traumeforløsende Psykoterapi er udviklet i overenstemmelse med kravene som Styrelsen for Patientsikkerhed stiller (og som administreres af FaDP (Foreningen af Danske Psykoterapeuter). Det betyder at man som STPT Psykoterapeut har mulighed for at opnå titlen som Reg. Psykoterapeut.

Læs mere om den registreret ordning hos Foreningen af Danske Psykoterapeuter


Fordi, du igennem vores ret unikke psykoterapeut-uddannelse får alle vores uddannelser + et solidt psykoterapeutisk fundament i en samlet pakke.

Det betyder blandt andet, at du opnår større indsigt i dine egne mønstre, traumer og sundhed, som du får healet som en del af uddannelsen. Det er en væsentlig del af uddannelsen, da vi mener, det er altafgørende, at vi som psykoterapeuter har bearbejdet vores egne udfordringer, og har et godt personligt lederskab og kendskab til os selv, før vi begynder at arbejde med andres udfordringer og smerte. Så du får ikke kun faglig viden og teknikker - du oplever på dig selv, hvad det vil sige at få forløst traumer. Man kunne sige at du lærer alt om “værktøjerne” OG du bliver en “mesterlære-håndværker” med speciale i traume-forløsning. Og hos os går den uddannelse igang den første dag.

Det betyder, at du fra første år bliver i stand til at heale enkle traumer hos dine klienter.

Så udover det giver dig en livsmæssig forandring, så giver det dig en unik mulighed for at tage dine klienter længere og hurtigere i deres healing.

Læs mere om alle detaljer af uddannelsen i de forskellige menu punkter.

Om uddannelsen
Godkendt eller Registreret?
Studiehåndbogen
Undervisningsdatoer
Om eksamen
Praktisk Information
Pris og betaling



eller se denne video, hvor Linda kort fortæller om uddannelsen og du får svar på mange af de spørgsmål, vi ofte får.

 

Ansøg nu Dato og tilmelding

Pil til top

Godkendt eller Registreret?

Linje orange

Titlen “Registreret” er en beskyttet titel fra en registreringsordning der varetages af Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP)

I Danmark findes der 2 brancheforeninger for psykoterapeutstuderende og uddannede psykoterapeuter. Den ene er Dansk psykoterapeut forening, den anden er Foreningen af Danske Psykoterapeuter.

Flere interesserede spørger os, hvorfor vi har valgt at være medlem af Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP) og svaret er klart.

Vi har valgt FaDP fordi de har sikret sig en registreringsordning med Styrelsen for Patientsikkerhed. Registreringsordningen stiller krav til den enkelte uddannelsesinstitution, skole, academy o.a.

FaDP har valgt at hæve barren yderligere i forhold til de stillede krav, idet de som forening og specifikt fagområde (psykoterapien) har valgt at øge de lovgivne minimumskrav til uddannelsesomfang yderligere fra 660 lektioner til 1.066 lektioner forløbende over 4 år, baseret på undervisning i teori, metode og strategi.

Et krav som Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi har skærpet yderligere med vores 1400 lektioner fordelt over 4 år.

Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP) er som eneste psykoterapeutiske brancheorganisation godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed, landets overordnede sundhedsfaglige tilsynsmyndighed, til at varetage denne ordning.

Helt grundlæggende handler registreringsordningen om kvalitetssikring og patientsikkerhed. To meget væsentlige områder, der ses på med stor alvor indenfor det sundhedsfaglige område i Danmark. 

Registreringsordningen er lovbaseret og fordrer, at vi imødekommer en række lovgivne krav både i forhold til vores uddannelse og vores varetagelse af psykoterapien i praksis. Alt sammen for i den sidste ende at sikre klienterne og højne kvaliteten af vores fag.

Som uddannet fra en af de af FaDP godkendte skoler, opnås efter endt eksamen helt automatisk retten til at benytte titlen Registreret psykoterapeut. Under uddannelsesforløbet kan de studerende endvidere anvende titlen Registreret psyk-stud.

Så hvis du skulle vælge at studere til psykoterapeut, ville du så som færdig uddannet psykoterapeut vælge at være godkendt af en brancheforening eller registreret via ordningen med Styrelsen for Patientsikkerhed?

Vores valg er klart!


Kærlig hilsen

Rosalina, Nina og Linda

Pil til top

Pil til top

Undervisningsdatoer

Linje orange

Her kan du se / downloade en komplet oversigt over samtlige undervisningsdatoer 2024 for alle årgange.

Oversigt over kursusdage for 1. år

DOWNLOAD Kursusplan 1. År


Oversigt over kursusdage for år 1

Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi

TFT/EFT-grundkursus – vælg kun ét kursus

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
Hellerup 6.-7. januar Christine Erritzøe
Hellerup 1.-2. februar Rosalina Reiter
Randers 24.-25. februar Christine Erritzøe
Randers 11.-12. maj Christine Erritzøe
Hellerup 24.-25. juni Rosalina
Randers 17.-18. august Christine Erritzøe
Hellerup 6.-7. oktober Christine Erritzøe
Randers 23.-24. november Christine Erritzøe

TaFT/EFT 10 dages uddannelse – vælg kun én uddannelse

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
Hellerup 23.-25. feb. + 19.-21. april + 13.-14. juni + 1.-2. sep. Rosalina
København 1.-3. aug + 27.-29. sep + 4.-5. nov + 7.-8. dec Rosalina

METAsundhed-grundkursus – vælg kun ét kursus

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
Hellerup 13.-14. januar Linda Betsy Lauridsen
Randers 9.-10. februar Linda Betsy Lauridsen
Hellerup 30.-31. maj Linda Betsy Lauridsen
Randers 15.-16. august Linda Betsy Lauridsen
Hellerup 4.-5. oktober Linda Betsy Lauridsen
Hellerup 9.-10. november Linda Betsy Lauridsen

Øvrige år 1 kurser

Kursus Datoer i 2024 Underviser
INTRO modul (HEL) 19.-21. januar Jesper Rasmussen, Nina Schiøtz og Linda B Lauridsen
Gestalt og supervision (HEL) 16.-17. marts Nina Schiøtz
Gestalt og supervision (HEL) 26.-27. august Nina Schiøtz
Klientkontakt og ter. Rum (HEL) 21.-22. oktober Rosalina Reiter
Usund skam (HEL) 29.-30. november Nina Schiøtz

Supervision KBH

Datoer i 2024
8. januar
11. marts
7. maj
20. august
15. oktober

Supervision Randers

Datoer i 2024
6. februar
12. april
19. juni
20. september
13. november

Oversigt over kursusdage for år 2 

DOWNLOAD Kursusplan År 2




Oversigt over kursusdage for år 2

Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi

METAsundhed 18 dage (vælg 2 supervisionsdage)

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
København 15.-18. feb + 24.-26. april + 21.-23. juni + 5.-7. sep + 22.-24. nov Linda Betsy Lauridsen

Øvrige år 2 kurser

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
Klinikvejledning og opstart 15. januar  
Kropsterapi Tilknytningsteori 16.-18. maj Rosalina
Den psykoterapeutiske samtale 10.-11. oktober Nina Schiøtz

Supervision KBH

Datoer i 2024 Underviser
9. januar  
13. marts  
6. maj  
22. august  
14. oktober  

Supervision Randers

Datoer i 2024 Underviser
5. februar  
10. april  
17. juni  
18. september  
11. november  

Oversigt over kursusdage for år 3

DOWNLOAD Kursusplan År 3



Oversigt over kursusdage for år 3

Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi

Transbiologisk Traumeterapi

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
Modul 1 - København 26.-29. januar Rosalina Reiter – Linda Lauridsen
Modul 2 - København 2.-3. marts Rosalina Reiter – Linda Lauridsen
Modul 3 - København 24.-27. maj Rosalina Reiter
Modul 4 - København 11.-13. august Rosalina Reiter
Modul 5 - København 27.-30. oktober Rosalina Reiter
Modul 6 - København 1.-3. december Rosalina Reiter – Linda Lauridsen

Øvrige år 3 kurser

Kursus Datoer i 2024 Underviser
Kropsterapi 28.-29. august Rosalina Reiter
Opvækst i dysfunktionelle familier (KBH) 10.-11. juni Nina Schiøtz

Supervision KBH

Datoer i 2024
10. januar
12. marts
8. maj
21. august
16. oktober

Supervision Randers

Datoer i 2024
7. februar
11. april
18. juni
19. september
12. november

Oversigt over kursusdage for år 4

DOWNLOAD Kursusplan År 4


Oversigt over kursusdage for år 4

Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi

Organisk psykoterapi

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
KBH 12.-13. februar Rosalina Reiter

Narcissisme

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  23.-24. marts Betina Ekman

Autenticitet og det terapeutiske rum

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  4.-6. april Rosalina Reiter

Sexologi (KBH)

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  22.-23. maj + 27. november Else Iseling + Carsten Kindberg

NLP og Psykoterapi

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  6.-7. juni Linda B. Lauridsen

Livskriser og kroniske ubalancer (KBH)

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  5.-6. august + 23.-24. september Nina Schiøtz

Kropsterapi

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  17.-18. november Rosalina

Parterapi

Kursus og kursussted Datoer i 2024 Underviser
  19.-20. oktober + 28. november Else Iseling + Carsten Kindberg

Supervision KBH

Datoer i 2024 Underviser
10. januar Nina Schiøtz
12. marts Linda B. Lauridsen
8. maj Linda B. Lauridsen
21. august Nina Schiøtz
16. oktober Linda B. Lauridsen

Supervision Randers

Datoer i 2024 Underviser
7. februar Linda B. Lauridsen
11. april Nina Schiøtz
18. juni Linda B. Lauridsen
19. september Nina Schiøtz
12. november Linda B. Lauridsen

Oversigt over kursusdage år 2025

DOWNLOAD Kursusplan for opstart på psykoterapeutuddannelsen i Hellerup
Filen finder du som en pdf fil i toppen af dit vindue

Pil til top

Om eksamen

Linje orange

Hvert år afsluttes med eksamen. Eksamen er obligatorisk for alle studerende.

Efter stort set alle de teoretiske og praktiske psykoterapeutiske og psykologiske moduler, skal der senest 3 uger efter afleveres en skriftlig opgave, som der gives skriftlig feedback på.

Eksamensresultatet bedømmes som enten bestået eller ikke bestået.

Hvis eksamen ikke er bestået, gives mundtlig feedback (maksimalt 20 minutter) på den konkrete årsag til dette, så den studerende har mulighed for at læse op på det pågældende. Herefter aftales en ny eksamensdato.

Prisen for re-eksamination er kr. 2.400.

Der er censor på såvel den praktiske såvel som den teoretiske eksamen. På år 1 til 3 er der tale om en intern censor, og på år 4 er der tale om en ekstern censor.

Meritkursister
De studerende kan opnå merit for det skriftlige, der allerede er lavet. Dvs. at de studerende på år 1 ikke skal gentage de 6 cases, de har lavet for at blive TFT/EFT-terapeuter.

Det aftales endvidere med skolen, hvilke dele af eksamen de studerende skal tage, samt på hvilket niveau de studerende kommer ind på uddannelsen.

Eksamen år 1

Del 1.

Skriftlig eksamen

Der afleveres 6 skriftlige behandlingscases, hvoraf mindst 3 skal være skrevet af klienterne. Disse cases skal beskrive en TFT behandling eller behandlingsforløb, hvor klienten er kommet på SUD 0. Hver case skal fylde maksimalt ½ A4 side. OBS: maks. 2.000 tegn.

Case fra klient skal indeholde:
-
Behandlernavn
- Klientnavn
- Klients adresse eller telefonnummer
- Generel beskrivelse af problemet med SUD
- Kort beskrivelse af behandlingen
- Resultat af behandlingen med SUD på nul, rolig i tankerne, fredfyldt i hjertet og let i kroppen.

Case fra behandler skal indeholde:
skal indeholde:
-
Behandlernavn
-
Generel beskrivelse af problemet med SUD
- Kort beskrivelse af behandling
- Resultat af behandling med SUD på nul, rolig i tankerne, fredfyldt i hjertet og let i kroppen.
- Antal behandlinger
- Hvor lang behandlingsperiode – antal dage eller måneder
- Test af resultatet efter tidligst 7 dage

Del 2.

Minirapport
Der skal afleveres en minirapport som viser at den studerende er i stand til selvrefleksion efter en session.

Minirapporten skal indeholde:
1-2 A4 sider maskinskrevet.
- En beskrivelse af en behandlingssession. Gerne en mislykket session da det er der vi lærer mest.
- Hvad tænkte du om dig selv under forløbet?
- En beskrivelse af klientens problemstillinger og behandlingsforløbet.
- Hvilke spørgsmål stillede du, udover de sædvanlige om problem og SUD?
- Hvorfor stillede du de forskellige spørgsmål under sessionen – beskriv dine overvejelser.
- Hvilken SUD havde klienten før, under og efter behandling?
- Indholdsfortegnelse i Minirapport:
a) Indledning: hvorfor denne klient?
b) Behandlingsforløbet: hvad gjorde du – hvorfor – hvad virkede – hvad virkede ikke – Hvilke punkter bankede du på, fik nogle punkter særlig opmærksomhed
b) Afslutning: refleksion over behandlingsforløbet – hvad tænkte du om dig selv? – Hvordan syntes du selv det gik? – Hvad kunne du have gjort anderledes?


Del 3.
Der er skriftlige afleveringer til de psykoterapeutiske moduler


Del 4.
Den studerende skal lave en beskrivelse af egne problemstillinger/traumer som ønskes bearbejdet i løbet af året. Beskrivelsen skal gennemgås med din arbejdsgruppe ved årets start. Når året er gået skal der gøres status på egen proces og der skal undersøges om der er dukket noget op i løbet af året, samt en beskrivelse af hvad der er gjort, og om man er kommet i SUD 0.

Beskrivelsen af maks. to problemstillinger må ligeledes maksimalt fylde en halv side (2.000 tegn). I det skriftlige arbejde er det fint, hvis de studerende kan sætte de ting de møder i praksis på såvel egen krop som i klientsessionerne i et teoretisk perspektiv, hvor der er mulighed for det.

Bemærk at dette er en fast opgave på alle 4 år.


Del 5.

Mundtlig eksamen:

De studerende giver hver især en TFT/EFT session foran underviseren og får feedback på dette. Det forventes, at de studerende har behandlet evt. præstationsangst og eksamensskræk inden, således at de så vidt muligt er rolige, fredfyldte og lette i eksamenssituationen.

Censor:
Der er intern censor på den praktiske del af eksamen.

Eksamen år 2

Del 1.

Skriftlig eksamen:
1)
De studerende afleverer 10 skriftlige METAsundhedanalyser indeholdende terapiplan, hvoraf 2 skal omhandle egne problemstillinger og egen terapiplan.

2) Den studerende skal aflevere en beskrivelse af egne problemstillinger/ traumer som ønskes bearbejdet i løbet af året. Beskrivelsen skal gennemgås med din arbejdsgruppe ved årets start. Når året er gået skal der gøres status på egen proces og der skal undersøges om der er dukket op i løbet af året, samt en beskrivelse af hvad der er gjort, og om man er kommet i SUD 0.Beskrivelsen af maks. to problemstillinger må ligeledes maksimalt fylde en halv side (2.000 tegn). I det skriftlige arbejde er det fint, hvis de studerende kan sætte de ting de møder i praksis på såvel egen krop som i klientsessionerne i et teoretisk perspektiv, hvor der er mulighed for det.

3) De studerende skal bestå den skriftlige prøve der stilles på METAsundhedsoverbygningens modul 4.

Del 2.

Mundtligt eksamen:
De studerende giver hver især en METAsundhedsanalyse foran hele gruppen og får feedback på dette. Det forventes, at de studerende har behandlet evt. præstationsangst og eksamensskræk inden, således at de så vidt muligt er rolige, fredfyldte og lette i eksamenssituationen.

Censor:
Der er intern censor på såvel den skriftlige som den mundtlige del af eksamen.

Eksamen år 3

Del 1.

Skriftlig eksamen:
1)
De studerende afleverer 5 skriftlige cases af behandlinger. Indeholdende: SUD før og efter, skal være i nul = rolig, fredfyldt og let.

2) Hvilke specialsituationer blev behandlet?

3) Hvilke teknikker blev der anvendt?

4) Den studerende skal aflevere en beskrivelse af egne problemstillinger/ traumer som ønskes bearbejdet i løbet af året. Beskrivelsen skal gennemgås med din arbejdsgruppe ved årets start. Når året er gået skal der gøres status på egen proces og der skal undersøges om der er dukket andre problemstillinger op i løbet af året, samt en beskrivelse af hvad der er gjort, og om man er kommet i SUD 0.Beskrivelsen af maks. to problemstillinger må ligeledes maksimalt fylde en halv side (2.000 tegn). I det skriftlige arbejde er det fint, hvis de studerende kan sætte de ting de møder i praksis på såvel egen krop som i klientsessionerne i et teoretisk perspektiv, hvor der er mulighed for det.

Del 2.

Mundtligt eksamen:
De studerende giver hver især en session foran hele gruppen, hvor de anvender regression samt teknikker fra Transbiologisk Traumeterapi (TBT) i det omfang, det er hensigtsmæssigt. De studerende skal under sessioner udvise overblik over teknikkerne i TBT således, at de i deres terapi demonstrerer evnen til at vælge den bedste teknik til det præsenterede problem. Det forventes, at de studerende har behandlet evt. præstationsangst og eksamensskræk inden, således at de er rolige, fredfyldte og lette i eksamenssituationen.

Censor:
Der er intern censor på såvel den skriftlige som den mundtlige del af eksamen.

Eksamen år 4

Del 1.
Der vil være flere skriftlige afleveringer i løbet af året.

Del 2.
Den studerende skal aflevere en beskrivelse af egne problemstillinger/ traumer som ønskes bearbejdet i løbet af året. Beskrivelsen skal gennemgås med din arbejdsgruppe ved årets start. Når året er gået skal der gøres status på egen proces.Der reflekteres over om der er dukket andre problemstillinger op i løbet af året; der laves en beskrivelse af hvad der er gjort, og om man er kommet i SUD 0. Beskrivelsen af maks. to problemstillinger må ligeledes maksimalt fylde en halv side (2.000 tegn).I det skriftlige arbejde er det fint, hvis de studerende kan sætte de ting de møder i praksis på såvel egen krop som i klientsessionerne i et teoretisk perspektiv, hvor der er mulighed for det.

Del 3.

Praktisk prøve:
1) Den studerende får en klient som han/hun ikke tidligere har behandlet. I mødes ca. 15 min. inden eksamenstiden starter. Her er det fint at få snakket lidt om hvad klientens problemstilling er og lave en form for kontrakt med klienten om hvad sessionen skal munde ud i.

2) Der afsættes 1 time til behandlingen.

3) Efter sessionen følger den studerende sin klient ud af døren og venter udenfor eksamenslokalet.

4) Eksaminatorer og censor evaluerer sessionen.

5) Tilbagemelding til den studerende: Bestået / Ikke bestået.

Vurderingsgrundlag:
Under sessionen vil du blive evalueret på følgende kompetencer, som du skal vise at du mestrer:

- Skabe og bibeholde kontakt med din klient – opbyg tillidsforhold til denne.
- Din evne til at møde klienten der hvor vedkommende er og tilpas din terapi.
- Afdæk klientens problemstilling gennem brug af passende samtale teknikker.
- Hjælp klienten med at prioritere og vælge hvilke problemstilling der skal være fokus på, hvis der kommer flere på bordet gennem bevidstgørelse om SUD.
- Indtage terapeutrollen og udvis en passende balance mellem at være empatisk og også kunne tage styringen i sessionen på empatisk vis.
- Vælg passende metoder fra HMP værktøjskassen ift. klientens problemstilling.
- Demonstrerer at du kan få reduceret klientens SUD samt at du formår at lande klienten et passende sted når tiden er udløbet.
- Vis at du kan holde tiden samt at du inden for tiden kan give lektier til næste gang og aftale tid for en evt. op følgende session.

Pil til top

Praktisk Information

Linje orange

Vi har samlet alt praktisk information lige her. Skulle du dog stadig have spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os.

Studievejledning

Studierådet har til opgave at danne bindeled mellem de studerende og STPT som uddannelsessted. Rådet har en hjælpende og rådgivende funktion ift. de studerende og varetager sager og spørgsmål, hvor en studerende har brug for støtte i sin relation til uddannelsesstedet.

 

Kontakt
Har du spørgsmål kan du altid kontakte studierådet på sr@stpt.dk.

Supervision

RETNINGSLINIER FOR SUPERVISION
Vi afholder 10 supervisioner pr. år pr. årgang (5 i Jylland og 5 på Sjælland). Der stilles krav om deltagelse på minimum 5 af disse gruppesupervisionsdage. Hvis ikke du har mulighed for at være med på 5 dage, skal du i stedet booke individuel supervision (minimum 2 timer) med Rosalina Reiter, Linda Lauridsen eller Nina Schiøtz. Der bookes en individuel supervision pr. gruppesupervisionsdag man mangler. Denne form for supervision tæller alene i kategorien ”Modtaget supervision”, medmindre man er en gruppe der deltager og der er tid til at alle kan være supervisor, klient og terapeut.


Man skal have 2 slags supervision, henholdvis “modtaget supervision” og “givet supervision”

90 timers klientterapi under supervision (”modtaget supervision”) over de 4 år – dvs. ca 22,5 timer pr. år.

Bortset fra de 5 ovennævnte dage må supervisor gerne være en MIP medstuderende – Man skal være 3 i rummet: en klient, en terapeut og en supervisor. Nogle gange har man en klient udefra og andre gange kan man være 3 STPT-studerende.

90 timers ”givet supervision” til medstuderende over de 4 år – dvs. ca 22,5 timer pr år.

Her er man supervisor for en medstuderende der behandler en klient.

 

Hvordan får man sine 22,5 årlige timer?
Hvis man deltager på 5 supervisionsdage så gælder det for 10 timer i hver af kategorierne, øve, givet supervision og modtaget supervision. Hvis man herudover har en månedlig dag (7 gange) med sin øvegruppe hvor alle er supervisor og terapeut i 2 timer så har man de timer man skal have. Husk at denne form for supervision skal dokumenteres ved at I underskriver hinandens dokumentationsskemaer.

Dvs. at grupper på 3 personer hvor man skiftevis er terapeut, klient og supervisor er optimale. Hvis man er flere er der nogle der sidder over. Det er en god idé at tage prøveklienter ind i sin øvegruppe da det giver en anden form for træning.


Bemærk
Timer kan ikke tælle dobbelt – dvs. supervisionstimer tæller ikke som øve og udveksling.

Det gælder stadig, at man får 2 timers givet supervision, 2 timers klientterapi under supervision og 2 timers øve/udveksling på STPT supervisionsdage.

Ekstrakurser der skal gælde som egenterapi eller supervision skal godkendes individuelt af os.

 


GUIDELINES FOR DELTAGELSE PÅ STPT SUPERVISION

1. Supervision af medstuderende er en vigtig del af din læring. Kom der velforberedt med relevante spørgsmål og erfaringer du gerne vil dele.
Dvs. at du ville skulle give en medstuderende supervision, ligesom du selv vil skulle have supervision af en medstuderende. Når du giver din supervision så gør det på en måde og med den energi du selv gerne vil superviseres. Modellen der hedder – først noget positivt – så noget konstruktivt og så noget positivt er en god overordnet retningslinje. Når du kommer med konstruktive forslag så brug gerne eksempler der illustrerer dit synspunkt og din idé.

2. Supervision skal være sjovt og lærerigt
Vær så vidt muligt med til at skabe en sådan stemning. Hvis du er bange for supervision eller du opfatter det som en ubehagelig kontrolforanstaltning så anbefaler vi, at du healer disse ting i din egenterapi, da de vil stå i vejen for din indlæring. Væn dig til at sige tak når du får konstruktiv feedback – gå ikke i forsvar!

3. Hos STPT har vi et fortroligt rum
Dvs. underviserne taler sammen om de enkelte studerende. Der kan være ting som du har sagt til en underviser som en anden underviser er klar over – også selv om det er noget du har sagt i forbindelse med en egenterapi eller supervision. Reglerne for dine medstuderende er anderledes! Hvis du siger noget til en medstuderende i forbindelse med en udveksling, så er dette en fortrolig information som den medstuderende skal holde fortroligt.

4. Kom med et positivt mindset – Dvs. hvis du er gal på studiet, undervisere eller medstuderende, så er supervisionen ikke det rette forum at tackle denne aktivering. Heal det inden du kommer gennem egenterapi, samt – om nødvendigt – en afklarende snak med den du er gal på eller med studierådet. OBS – Nogle gange er det sådan at når man har healet sig selv så er der ikke længere noget man har brug for at sige til den man har været gal på.

5. Vi vil gerne skabe et kreativt læringsrum på studiet
Tænk over hvordan netop du kan bidrage til både din egen og andres læring og en god positiv stemning på supervisionsdagen.

DYB INDRE PROCES
Det er vores erfaring, at man gennemgår en dyb personlig proces, undervejs på STPT – på en god, lærerig og udfordrende måde.

Denne udviklingsrejse er i vores øjne langt den vigtigste, når det gælder om at blive en dygtig psykoterapeut. Når det bliver udfordrende er det vigtigt, at række ud efter hjælp. Man kan tale med sine medkursister og med lærerne, da det er vigtigt at man ikke isolerer sig i sådan en situation.

Ligeledes er det vigtigt at komme frem, hvis man er frustreret eller irriteret over et eller andet, i forbindelse med studiet. Det rette forum for dette er studierådet, egenterapi eller individuel konsultation med en lærer – man er altid velkommen til at kontakte ledelsen eller undervisere og aftale en tid til dette.

Egenterapi

Under uddannelsesforløbet til TPT Psykoterapeut skal du have 90 egenterapi timer.

I forbindelse med at vores uddannelse er registreret, er antallet af egenterapi timer reguleret ifht. de uddannelsesmæssige krav der stilles til det at være psykoterapeut.

Du skal have minimum 22,5 timers egenterapi om året, hvor af mindst halvdelen skal tages hos psykoterapeuter, der har kendskab til vores teknikker og medlem af en af en psykoterapeutisk brancheforening.

Her er ikke tale om sessioner, men timer i terapi, som skal verificeres af den terapeut ,som du har sessioner med.

Se vores liste over anbefalet terapeuter her:
Terapeutlisten

Litteraturliste

OBLIGATORISK LÆSNING PÅ STPT REG. PSYKOTERAPEUT

Download litteraturlisten for hver årgang her:
Litteraturliste År 1 - 2024
Litteraturliste År 2 - 2024
Litteraturliste År 3 - 2024
Litteraturliste År 4 - 2024

ANDRE RELEVANTE BØGER & VIDOER
(IKKE OBLIGATORISKE)

  • At dø for at leve – Anita Moorjani.

  • METAsundhed grundkursus – gennemgang af kroppens organer og de tilhørende ubalancer. video

  • Helbred dit liv af Louise L. Hay

  • Scientific Chart of German New Medicine – 2 dele
    Dr. med. Mag. theol. Ryke Geerd Hamer

  • Cancer er visdom af Sidsel Cathrine Thevik

  • Sjælerejser – Michael Newton

  • Peak States bøger vol 1+2

  • Whole hearted healing manual

  • Subcellular Psychobiology Diagnosis Handbook: Subcellular Causes of Psychological Symptoms

  • 15-minute miracle.

  • Shake It Off Naturally: Reduce Stress, Anxiety, and Tension with [TRE] af David Berceli

  • Nøgler til spontan helbredelse af Kelly A. Turner

 

ANBEFALEDE FILM
(IKKE OBLIGATORISKE)

  • Inderst inde – tegnefilm om følelser

  • Sliding doors – Drama

  • Bjørne brødre – tegnefilm

  • Statin Nation – dokumentar om kolesterol

  • Try it on everything – om EFT

  • The Matrix – Science fiction

  • “The answer” om PTSD og EFT køb den her.

  • The living Matrix - drama dokumentar

  • Down the rabbit hole – Drama dokumentar

  • What the bleep do we know - på dansk: Verden på hovedet – Drama dokumentar

  • The Secret - loven om tiltrækning, om at skabe sine drømme

  • The peaceful warrior – spirituel film

  • Wayne Dyer, The Shift – Drama dokumentar

  • Arrival – Science fiction film

Skolens faglighed og evaluering

STPT’s psykoterapeut uddannelse er godkendt af Foreningen af Danske Psykoterapeuter FaDP.

Det sikrer dig en garanti for at vores psykoterapeut-uddannelse overholder alle krav, der stilles til en eksamineret psykoterapeut uddannelse af Styrelsen for Patientsikerhed.

Læs mere om betingelser for godkendelse og optagelse: http://fadp.dk/om/formaal/

Dokumentationsskemaer

Fra 2016 har vi bragt kravene til en STPT Psykoterapeut i overenstemmelse med kravene som FaDP (Foreningen af Danske Psykoterapeuter) stiller. Dette betyder at man som TPT Psykoterapeut har mulighed for at opnå titlen som Reg. Psykoterapeut.

Da det er en registreret titel er kravene følgende for de 4 år:
-
90 timer egenterapi – 22.5 timer pr. år
- 90 timers modtaget supervision – 22.5 timer pr. år
- 90 timers givet supervision – 22.5 timer pr. år
- 90 timers øve/udveksling – 22.5 timer pr. år

Det er dit ansvar som kursist at få dækket dine timer og indsamle de fornødne underskrifter.

 

Download skemaer og print ud:
- Samlet opgørelse over dokumentation pr år (PDF)
- Skema egenterapi (PDF)
- Skema modtaget, givet og øve supervision (PDF)

Studierådet

Studierådet har til opgave at danne bindeled mellem de studerende og STPT Psykoterapeut som uddannelsessted.

Rådet har en hjælpende og rådgivende funktion i forhold til de studerende og varetager sager og spørgsmål, hvor en studerende har brug for støtte i sin relation til uddannelsesstedet.

Studierådet består af 2-3 studerende, som er valgt af deres medstuderende. De vælges for 2 år.

Ledelsen for STPT Psykoterapeutuddannelsen afholder et årligt møde med studierådet. Medlemmerne af studierådet er opført på hjemmesiden www.stpt.dk her: Medlemmer af Studierådet

Andre funktioner:

  • Studierådet kan også deltage i møder med studieråd fra andre uddannelsessteder, et tiltag som Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP) står bag.

  • Fungere som mentorordning for de ”yngre” årgange

  • Fungere som ”evalueringorgan”


Ansøg nu Dato og tilmelding

Pil til top

Pris og betaling

Linje orange

Priser

Hvis du betaler samlet inkl. supervisionsdage (ekskl. egenterapi)
Kr. 42.500,- pr. år

Hvis du afdrager månedligt
Kr. 45.000- pr. år

NB: Ovenstående beløb tilrettes ved opnåelse af merit.

Hvis du ønsker at søge fonde til at finansiere din uddannelse til psykoterapeut, har vi lavet et lille skriv - læs mere her

 

Betaling

Betaling sker i forlængelse af din tilmelding - hvor du får tilsendt en faktura.

Når din betaling er registreret, er du sikret en plads på holdet.

 

Re-eksamination

Prisen for re-eksamination er kr. 2.400.


Datoer og tilmelding Ansøgning

Pil til top

Kontakt os for mere information

Tlf.: 70 60 30 21

Skolen For Traumeforløsende Psykoterapi

STPT er medlem og evalueret af FaDP - Foreningen af Danske Psykoterapeuter

Ring til os

Man-fre 8:00-9:30
(+45)  70 60 30 21

Send os en email

Adresse Sjælland

Hellerupvej 10
Baghuset 2. sal
2900 Hellerup

Adresse Jylland

Søndergade 11,
Assentoft
8960 Randers SØ

Pil til top