Om skolen

En skole med mange år på bagen

Historien bag Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi.

I 2022 skiftede det tidligere ”Mygind Institute” navn til ” Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi”.

Vores skole har valgt at prioritere en videreudvikling af Mygind Institute’s psykoterapeut-uddannelse, der i sin første udgave startede i 2011-2012. Læs mere herom i studiehåndbogen.

Rejsen bag denne uddannelse startede tilbage i 2002 hvor danskerne af Lars Mygind blev introduceret til TFT tanketerapi / EFT emotionel frihedsteknik, udviklet af Psykologerne Callahan og Craig.

Fem år senere, i 2007 fik vi, Hanne Heilesen, Lars Mygind og Rosalina Reiter kontakt med Peakstate Instituttet, og den canadiske Psykolog Grant McFetridge, der har udviklet den effektive traumeteknik Peakstates.

Især Hanne Heilesen og Rosalina studerede disse teknikker og lærte dem så grundigt, og i så avanceret en form, at de blev anerkendt til at undervise i disse.

Vi valgte at omdøbe Peak States til TBT - transbiologisk traumeterapi, da vi i vores regi var interesserede i at bruge teknikkerne som redskaber i en psykoterapeutiske vinkel med både krops- og samtaleterapi.

I 2008 bragte Lars Mygind Metasundhed til Danmark, udviklede på dette og startede med at undervise i det.

I 2011 var TFT, Metasundhed og TBT landet i en form, der gjorde, at vi med al vores viden og erfaring var parat til at starte en psykoterapeutisk uddannelse.

Rosalina Reiter har en 7-årig træningsbaggrund i Organisk Psykoterapi, Gestalt- og Kropsterapi, Hanne og Lars havde baggrund i åndedrætsterapi og med dette som udgangspunkt blev alle vores effektive traumehelingsteknikker og diagnose-redskaber kittet sammen, så baggrunden for det procesorienterede, klientcentrerede fokus i psykoterapien kunne effektiveres til mere konkret at forløse specifikke traumer.

I 2018 kom Linda Lauridsen til som underviser i blandt andet METAsundhed. Lindas baggrund er bl.a. NLP Master Practitioner, ICC Coach, METAsundhedsMasterTræner og Reg. psykoterapeut.

I 2019 kom Nina Schiøtz til som underviser og uddannelsesleder. Ninas faglige fundament er Gestaltterapien, den Eksistentielle psykoterapi, traumeforløsning v.hj.a bl.a. farver og lys - med tilknytningsteorien og den Neuroaffektive Udviklingspsykologiske tilgang. I samme år blev uddannelsen efter flere relevante tilføjelser til indholdet godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed (tidl. Sundhedsstyrelsen) og optaget i brancheforeningen FaDP, som Reg.-godkendt psykoterapeut-uddannelse.

I 2021 måtte vi tage afsked med Hanne Heilesen, der tabte en mangeårig kamp mod cancer.

I 2022 besluttede Lars Mygind at down-scale og udelukkende at fokusere på den METAsundhed og TFT – og vi, Linda Lauridsen, Rosalina Reiter og Nina Schiøtz overtog den 4-årige psykoterapeutuddannelse og videreudviklingen af den og de 3 traumeforløsende teknikker på det, der nu er kendt som Skolen for Traumeforløsende Psykoterapi.

Vi er 3 ildsjæle, med en fælles passion for at formidle og støtte andre mennesker til at finde ind til det, der giver den største frihed i livet, og får deres hjerter til at synge. Vi har en 4. partner på skolen, Lundgaard Advice ApS, der står for alt med økonomi, så vi kan fokusere vores energi på uddannelserne og alle de fantastiske studerende, der går på skolen.

Er du blevet nysgerrig på at høre mere om vores skole og uddannelser, er du meget velkommen til at kontakte os direkte på kontor@stpt.dk eller 70 60 30 21.

Kærlig hilsen

Rosalina, Linda, Nina & Christian